Jeg er en voksen jente som elsker å sy. Det har blitt maaange timer med mine tre symaskiner. Og enda flere timer med tanker om stoffer, kombinasjoner og mønster. Jeg forsøker å balansere sying med jobb, familie, trening, lesing og andre kreative krumspring. Jeg tar av og til bestillinger, men for å beholde kreativiteten liker jeg litt frie tøyler i forhold til stoffvalg. Ta gjerne kontakt om du er interessert!

Følg meg også gjerne på Instagram: hannelundt

torsdag 7. juli 2011

Kappeskjørt- rynkefot tutorial


Da jeg kjøpte min Babylock fikk jeg med en liten pakke med ekstra føtter. Jeg må innrømme at det tok flere år før jeg tok meg bryet å sjekke disse. Men etter å ha gjort det, har jeg lagt min elsk på rykefoten. Den syr sammen og ryker samtidig. Er det ikke flott? Her følger er tutorial med maaange bilder.

Jeg velger ut tre stoffer jeg synes er fine sammen, og klipper dem ut i bredde på 17 cm. Fordi den nederste kappen er mest rynket velger jeg velour som har størst bredde nederst. Lillemartinestoffet er 82 cm langt, den blomstrete/prikkete stykket er 108 cm og velouren er 160 cm bred.

Her er foten og instruksjon "G"


Fest foten og legg stoffet som skal rynkes med rettsiden opp. Pass på å få stoffet helt inn til nålene.

Før inn stoffet som ikke skal rynkes i "spalten". Det må også helt inn til nålene.

Siden forskjellen på lengden av de to bomullsstoffene ikke er stor, kan jeg ikke rynke max her. Stinglengden er 3 mens diffen er på 1,8. Sy sakte! Hvis overstoffet glir ut blir det hull mellom stoffene.

Passelig med rest av stoffet som skal rynkes.

Her er første kappen festet.

Skjær av restbiten.

Klar for neste kappe. Her skal det rynkes! Jeg setter stinglengen på 4 og diffen på 2.

Sy sakte sammen. Velour har en tendens til å skli.

Skjær av denne restbiten også.

.Jeg vil pynte med en blondekant nederst. Den syr jeg på "oppned". Om du ikke er like vill og gal som meg kan du tråkle den på først. Men jeg velger heller å sy sakte.

Brett over, og stryk ned overlocksømmen. Da blir det lettere å sy etterpå.

Sy en stikling nederst på velouren.

Nå skal skjørtet sys sammen. Jeg sy fast merkelappen min ca 1 cm ut fra kanten på rettsiden og fester med tape, slik at den ikke forskyver seg.

Klar for å sy sammen skjørtet.

Øverst på skjøret vil jeg har ribb. Den skal passe til ei jente som ca 65 cm rundt livet. Da lager jeg tuben til ribb 46 cm lang (48 cm med sømmonn).

Så legger jeg skjøten på ribben mot skjøten av skjørtet. Ribben er kortere, så her merker jeg av fire punkter på ribb og skjørt, og fester de mot hverandre.

Sy sammen. Du må strekke ribben mens du syr. Pass på at sømmonnet blir likt hele veien.

Volia, du har laget et kappeskjørt!
Si fra om det noen som er uklart eller vanskelig å forstå, så endrer jeg teksten.
Lykke til!

3 kommentarer:

Nina www.fiberandart.no/blog sa...

Hei, og tusen takk for koselig kommentar i bloggen min!

Jeg har ikke rynkefot til overlocken, men har til symaskinen, så dette ga god inspirasjon til å prøve den!!

Riktig god helg,
hilsen Nina

Äppel Päppel sa...

Helt underbar klänning! Önskar jag hade en rynkfot... :)

Shamu sa...

Tusen takk for kjempebra tut! Jeg har bestillt meg en slik rynkefot, og har i mellomtiden lånt en av en venninne, men ejg har ikke turd å prøve enda.
Nå SKAL jeg prøve, dette så jo enkelt ut! Takk takk! :-))